Fiind portatul de intrare pentru majoritatea utlizatorilor de internet, motoarele de căutare joacă un rol important în modul în care descoperim conținut online și în tarficul pe care îl primesc site-urile.
Cu toate acestea, pe măsură ce firmele mari precum Google și Bing integrează chatbot AI de tipul ChatGPT în motoarele lor de căutare, modul în care interacționăm cu aceste servicii se va schimba radical.
Motoarele de căutare bazate pe inteligența artificială vor avea un impact semnificativ asupra modului în care găsim și consumăm conținut online și asupra viitorului site-urilor.
Cum funcționează motoarele de căutare tradiționale
Ori de câte ori căutăm ceva online prin intermediul unui motor de căutare precum Google sau Bing, roboți complecși parcurg milioane de pagini web pentru a genera cele mai relevante rezultate pentru întrebarea pusă.
Odată ce acest lucru se întâmplă, putem face clic pe orice legătură de pe pagina cu rezultatele oferite și o să fim redirecționați către site-ul care oferă informațiile respective.
Cu cât mai mulți utilizatori vizitează un anumit site, cu atât mai multă vizibilitate, trafic și venituri poate genera prin intermediul strategiilor de publicitate și marketing afiliat.
Acesta este motivul pentru care firmele investesc în strategii de optimizare a motoarelor de căutare (SEO) pentru a se asigura că site-urile lor se clasează pe prima pagină și să obțină mai multă vizibilitate și venituri.
Modul în care căutarea cu AI ar putea avea un impact
Roboți de chat cu AI, cum este ChatGPT, pot genera conversații asemănătoare cu cele ale oamenilor și pot oferi răspunsuri personalizate utilizatorilor.
Nu trebuie să ne mirăm că Microsoft a integrat această tehnologie în Bing, iar Google își lansează chatbotul Bard pentru a rămâne competitivi pe piață.
Alte motoare de căutare precum you.com și Neeva AI au integrat chatbot AI în motoarele lor de căutare pentru a oferi răspunsuri mai personalizate utilizatorilor.
Deci, cum funcționează această nouă abordare?
Să spunem că vizităm bing.com pentru a găsi cel mai bun televizor smart pe care să îl cumpărăm anul acesta. Pe lângă afișarea unei liste de legături relevante pe care putem face clic pentru a găsi informațiile necesare, chatbotul Bing poate să treacă în revistă paginile care au legătură cu căutarea noastră și să ofere răspunsuri personalizate și similare celor umane, cu legături pentru o lectură suplimentară.
În loc să parcurgem manual mai multe site-uri, putem economisi timp prin obținerea unor răspunsuri mai personalizate de la chatbot.
În plus, putem adresa întrebări de monitorizare pentru mai multă precizie. De exemplu, am putea cere chatbot-ului să răstrângă căutarea la televizoarele dintr-o anumită gamă de prețuri sau la cele cu funcții pentru jocuri.
Aceste răspunsuri ale chatbot-ului includ legături către alte siteuri care oferă recenzii despre televizor, putem prezice că unii din utilizaotri vor sări peste acest pas și vor pune întrebări suplimentare sau vor merge direc la cumpărarea produsului.
Acest lucru este similar cu extrasele prezentate pe paginile cu rezultate ale motoarelor de căutare, care oferă răspunsuri rapide. De exemplu, vârsta unei persoane, fără a fi nevoie să faceți clic pe site-ul care oferă aceste informații.
Implicațiile potențiale ale motoarelor de căutare dotate cu AI
Este încă prea devreme pentru a ști cu exactitate cum va schimba căutarea generată de inteligența artificială site-urile, există câteva implicații potențiale pe care le putem anticipa.
Având în vedere că modelul tradițional de căutare funcționează practic prin schimbul de trafic pentru conținut gratuit, publicațiile online care se confruntă cu scăderea traficului ar putea suferi din cauza scăderii veniturilor din publicitate și le va fi mai greu să se mențină pe linia de plutire.
Site-urile independente mai mici sau mijlocii, cu venituri mai mici pot fi primele afectate și pot deveni depășite pe măsură ce aceste chatbot-uri devin mai bune în a oferi răspunsuri personalizate.
Publicațiile mai mari ar putea veni cu noi strategii SEO sau cu diferite abordări inovatoare pentru a-și spori traficul pe site.
Este posibil ca unele publicații online să fie nevoite să se bazeze pe AI pentru a-și scrie articolele, deoarece acestea sunt mai ieftine și pot produce conținut mai repede decât oamenii.
Acest lucru ar putea duce la un conținut mai puțin autentic și de calitate scăzută, deoarecee instrumentele de tip ChatGPT nu sunt suficient de bune pentru a înlocui redactorii calificați.
Argumente pentru conținutul scris de oameni
Modelele lingvistice mari, cum este ChatGPT, se bazează pe baze de date de text foarte mari pentru a genera răspunsuri coerente și plauzibile.
Având în vedere complexitatea sarcinilor lor, acești roboți de chat au nevoie de instruire folosind date de înaltă calitate și feedback pentru a deveni mai buni în furnizarea de răspunsuri.
Așa cum s-a văzut în exemplul televizorului smart de mai sus, integrarea chatbot-urilor AI în motoarele de căutare înseamnă că acestea vor avea nevoie de acces la conținutul actual, concret și de încredere scris de redactori umani calificați.
Acest lucru este deosebit de important pentru domeniile de sănătate și știri care necesită informații exacte și în timp real.
Informațiile actuale și exacte scrise de redactori bine informați și calificați creează o buclă de feedback pozitiv cu motoarele de căutare cu inteligență artificială și se asigură că acestea oferă utilizatorilor răspunsuri mai corecte și mai actuale.
Cum se pot adapta site-urile la motoarele de căutare cu AI
Pentru ca acest nou model de căutare să funcționeze, este posibil ca site-urile independente și motoarele de căutare să coexiste. În acest sens, site-urile trebuie să adopte noi strategii și abordări pentru a rămâne relevante într-o lume a inteligenței artificiale
Printre acestea se numără:
Producere de conținut de nișă de înaltă calitate care oferă valoare
Instrumentele de tip ChatGPT au uimit utilizatorii cu abilitățile lor de scriere, acestea nu au profunzimea, acuratețea și corectitudinea datelor pe care le oferă conținutul scris de oameni.
Aceste instrumente sunt cunoscute pentru faptul că produc conținut fad, superficial și generic, ceea ce nu este suficient de bun pentru unui utilizatori.
Creatorii de conținut pot profita de aceste puncte slabe și pot umple golul pentru a atrage mai mult trafic pe site prin producerea de conținut de înaltă calitate, de nișă.
Utilizarea social media pentru a atrage trafic
În cazul în care motoarele de căutare integrate în chatbot ajung să redirecționeze un procentaj semnificativ de utilizatori în afara site-urilor, atunci editorii online trebuie să găsească noi modalități de a compensa traficul pierdut.
Social media este următorul cel mai bun loc pentru a face acest lucru, oferind o platformă directă pentru a ajunge la potențialii cititori și a-i readuce pe site-uri.
Familiarizarea cu instrumentele de inteligență artificială
Inteligența artificială nu va disprea prea curând, așa că ar fi bine să vă luați în serios și să vă familiarizați cu intrumentele de inteligență artificială care vă pot ajuta să vă dezvoltați.
Redactorii de conținut nu ar trebui să se bazeze pe chatbot-uri pentru a scrie articole, există și alte modalități de a valorifica aceste instrumente, inclusiv generarea de idei de conținut, cercetarea, depășirea blocajului scriitorului și multe altele.
Deveniți o sursă de încredere pentru informații oferite
Roboții de chat cu inteligență artificială sunt excelenți în generarea de răspunsuri coerente, dar nu atât de buni la verificarea faptelor și a acurateței informațiilor furnizate.
Există deja mai multe cazuri în care chatbot-ul Bing a furnizat informații eronate, ceea ce poate afecta în mod negativ încrederea utilizatorilor în motoarele de căutare cu AI.
Scriitori de conținut calificați depășesc chatbot-urile prin verificare datelor și producerea de conținut credibil, care să inspire încrederea cititorilor.
Devenite o sursă de informații de încredere, site-urile independente se pot diferenția de conținutul generat de AI și pot deveni locul de referință pentru cititori.
Acceptarea unor modele de abonament
Dacă toate cele de mai sus nu reușesc să stimuleze traficul pe site, atunci editorii online pot adopta modele de abonament pentru a-și crește veniturile.
Modelele de abonament oferă de obicei cititorilor acces la conținut exclusiv și premium pentru o taxă fixă, fără a avea de-a face cu reclame.
Editorii pot folosi acest model de afaceri pentru a-și monetiza conținutul și pentru a compensa veniturile din publicitatea pierdută din cauza căutărilor generate de AI.
Căutarea cu ajutorul Ai ar putea schimba internetul
Este încă devreme pentru a ști cum vor schimba motoarele de căutare bazate pe AI site-urile independente, deoarece am acoperit doar o singură posibilitate.
Ceea ce este sigur este că vor exista unele schimbări, iar acestea vor depinde în mod semnificativ de modul în care noi vom răspunde la acest model de căutare.
Este posibil ca motorul de căutare cu AI să stimuleze traficul către site-urile independente sa nu. Indiferent de rezultat, modelul de căutare tradițional funcționează într-o relație simbiotică cu motoare de căutare, site-uri, agenții de publicitate și cititori.
Pentru ca acest nou model de căutare să fie sustenabil, s-ar putea să trebuiască să găsim modalități de a reproduce această relație cu căutarea cu ajutorul inteligenței artificiale.